Waarom zijn website statistieken belangrijk en wat moet je precies meten?
Website statistieken, saai? Think again! Deze cijfers vertellen je namelijk exact hoe jouw bezoekers de website ervaren, zonder dat je het aan ze hoeft te vragen. Denk hierbij aan hoeveel en hoe lang bezoekers op jouw website doorbrengen, welke pagina’s ze bekijken, welke content ze interessant vinden en wanneer ze afhaken. Ik zie deze cijfers als jouw gids naar succesvolle website!
Hoe meet je jouw website statistieken?
Website statistieken zijn tegenwoordig gemakkelijker dan ooit in te zien dankzij tools zoals Google Analytics en WordPress plugins voor website statistieken. Met deze tools kun je gedetailleerde informatie te weten komen over je bezoekers, zoals waar ze vandaan komen, welke pagina’s ze bezoeken en hoelang ze op je site blijven.
Actiepunt:
👉 Maak een Google Analytics-account aan via analytics.google.com en koppel deze aan je website. Dit kan op verschillende manieren:
- Handmatig door een trackingcode in de header van je website te plaatsen
- Via de DNS-instellingen van je hostingprovider
- Of minder technisch: met een WordPress-plugin zoals Google Site Kit of MonsterInsights
Zo is je website klaar om waardevolle data te verzamelen!
Wat zijn de belangrijkste website statistieken?
1. Aantal unieke bezoekers
Het aantal unieke bezoekers laat zien hoeveel individuele bezoekers jouw website gedurende een bepaalde periode hebben bezocht. Je kunt dit bekijken per dag, per week, per maand, per jaar enzovoorts. Het vergroten van het aantal unieke bezoekers zorgt niet alleen voor meer bekendheid; het opent ook deuren naar nieuwe connecties en potentiële klanten.
2. Terugkerende bezoekers
Terugkerende bezoekers zijn de trouwe fans die jouw website opnieuw bezoeken. Een hoog percentage terugkerende bezoekers is vaak een teken van tevredenheid en relevantie van jouw website voor jouw doelgroep.
3. Aantal paginaweergaven (pageviews)
Pageviews laat zien hoe vaak een bepaalde pagina’s is bekeken. Dit cijfer vertelt je welke content jouw bezoekers het interessants vinden. Dit is super waardevolle informatie om mee te nemen in jouw story telling!
4. Gemiddelde sessieduur
De gemiddelde sessieduur is de tijd die een bezoeker op jouw website doorbrengt, per keer ofwel sessie. Het is vaak een goed teken wanneer de gemiddelde sessieduur van jouw website lang is, want het duidt op dieper niveau van interesse en betrokkenheid in jouw content. Bezoekers die de tijd nemen om te lezen en door te klikken naar verschillende pagina’s, geven ook een seintje aan de zoekmachines dat jouw website relevant is.
5. Conversieratio
Het percentage bezoekers dat een doel van jouw website uitvoert. Dit kan verschillen van het aanmelden voor de nieuwsbrief, het inplannen van een gratis kennismakingsgesprek tot het kopen van jouw product op dienst. Wanneer je een hoog conversie percentage hebt, kun je concluderen dat je aanbod past bij jouw ideale klant en jouw website gebruiksvriendelijk is!
6. Bounce percentage
Het percentage bezoekers dat slechts één pagina bekijkt voordat ze de website verlaten. Een hoog bouncepercentage is een alarmbel. Het kan zijn dat de content niet relevant is voor jouw doelgroep, dat er bijvoorbeeld een mismatch is tussen andere kanalen en jouw website of dat jouw website niet gebruiksvriendelijk is.
7. Exit pagina’s
Dit is net iets anders dan het bounceprecantge, maar net zo interessant om van op de hoogte te zijn. Het zijn de pagina’s waarop bezoekers je site verlaten. Het kan wijzen op zwakke schakels in je content of navigatie die verbetering behoeven. Het elimineren van obstakels op exit pagina’s zorgt voor een vloeiendere gebruikerservaring en een hogere kans op conversie.
Zo meet je de belangrijkste acties op je website
Wil je weten hoe effectief jouw website is in het omzetten van bezoekers naar klanten? Dan is conversietracking essentieel. Hiermee meet je belangrijke acties zoals het inplannen van een gratis matchcall, het downloaden van jouw freebie of een aankoop op jouw website.
Actiepunt:
👉 Meet acties op jouw website, zoals het aanvragen van een match / explore call of het kopen van jouw dienst of product door middel van conversietracking:
- Google Analytics koppelen (zie uitleg hierboven).
- Bekijk de gebeurtenissen in jouw account: Ga naar Beheer → Gebeurtenissen en check of jouw gewenste actie wordt gemeten, zoals ‘form_submission’ (voor het invullen van formulieren) of ‘purchase’ (bij een aankoop op jouw website).
- Markeer deze actie als conversie: Zet het schuifje aan bij Markeren als conversie en je ziet de resultaten terug in je rapporten!
Zet jouw website in op de juiste manier!
Zo laat je jouw website vóór jou werken!