Kennismaken? Plan een gratis discovery call in!

Blog

Website statistieken bijhouden

Hoe goed presteert jouw website écht? Dit wil je meten

Waarom zijn website statistieken belangrijk en wat moet je precies meten?

Website statistieken, saai? Think again! Deze cijfers vertellen je namelijk exact hoe jouw bezoekers de website ervaren, zonder dat je het aan ze hoeft te vragen. Denk hierbij aan hoeveel en hoe lang bezoekers op jouw website doorbrengen, welke pagina’s ze bekijken, welke content ze interessant vinden en wanneer ze afhaken. Ik zie deze cijfers als jouw gids naar succesvolle website!

Door deze waardevolle informatie kun je namelijk jouw content afstemmen op de behoefte van jouw bezoekers. Dus wil jij je bezoekers en (potentiele) klanten nóg beter helpen? Duik dan eens in de wondere wereld van website statistieken.

Hoe meet je jouw website statistieken?

Website statistieken zijn tegenwoordig gemakkelijker dan ooit in te zien dankzij tools zoals Google Analytics en WordPress plugins voor website statistieken. Met deze tools kun je gedetailleerde informatie te weten komen over je bezoekers, zoals waar ze vandaan komen, welke pagina’s ze bezoeken en hoelang ze op je site blijven.

Actiepunt:
👉 Maak een Google Analytics-account aan via analytics.google.com en koppel deze aan je website. Dit kan op verschillende manieren:

  • Handmatig door een trackingcode in de header van je website te plaatsen
  • Via de DNS-instellingen van je hostingprovider
  • Of minder technisch: met een WordPress-plugin zoals Google Site Kit of MonsterInsights

Zo is je website klaar om waardevolle data te verzamelen!

Wat zijn de belangrijkste website statistieken?

Zodra je de statistieken van je website bijhoudt, is het goed om te weten welke getallen écht waardevol zijn. Dit zijn de belangrijkste:

1. Aantal unieke bezoekers
Het aantal unieke bezoekers laat zien hoeveel individuele bezoekers jouw website gedurende een bepaalde periode hebben bezocht. Je kunt dit bekijken per dag, per week, per maand, per jaar enzovoorts. Het vergroten van het aantal unieke bezoekers zorgt niet alleen voor meer bekendheid; het opent ook deuren naar nieuwe connecties en potentiële klanten.


2. Terugkerende bezoekers
Terugkerende bezoekers zijn de trouwe fans die jouw website opnieuw bezoeken. Een hoog percentage terugkerende bezoekers is vaak een teken van tevredenheid en relevantie van jouw website voor jouw doelgroep.


3. Aantal paginaweergaven (pageviews)
Pageviews laat zien hoe vaak een bepaalde pagina’s is bekeken. Dit cijfer vertelt je welke content jouw bezoekers het interessants vinden. Dit is super waardevolle informatie om mee te nemen in jouw story telling!


4. Gemiddelde sessieduur
De gemiddelde sessieduur is de tijd die een bezoeker op jouw website doorbrengt, per keer ofwel sessie. Het is vaak een goed teken wanneer de gemiddelde sessieduur van jouw website lang is, want het duidt op dieper niveau van interesse en betrokkenheid in jouw content. Bezoekers die de tijd nemen om te lezen en door te klikken naar verschillende pagina’s, geven ook een seintje aan de zoekmachines dat jouw website relevant is.


5. Conversieratio
Het percentage bezoekers dat een doel van jouw website uitvoert. Dit kan verschillen van het aanmelden voor de nieuwsbrief, het inplannen van een gratis kennismakingsgesprek tot het kopen van jouw product op dienst. Wanneer je een hoog conversie percentage hebt, kun je concluderen dat je aanbod past bij jouw ideale klant en jouw website gebruiksvriendelijk is!


6. Bounce percentage
Het percentage bezoekers dat slechts één pagina bekijkt voordat ze de website verlaten. Een hoog bouncepercentage is een alarmbel. Het kan zijn dat de content niet relevant is voor jouw doelgroep, dat er bijvoorbeeld een mismatch is tussen andere kanalen en jouw website of dat jouw website niet gebruiksvriendelijk is.


7. Exit pagina’s
Dit is net iets anders dan het bounceprecantge, maar net zo interessant om van op de hoogte te zijn. Het zijn de pagina’s waarop bezoekers je site verlaten. Het kan wijzen op zwakke schakels in je content of navigatie die verbetering behoeven. Het elimineren van obstakels op exit pagina’s zorgt voor een vloeiendere gebruikerservaring en een hogere kans op conversie.

Zo meet je de belangrijkste acties op je website

Wil je weten hoe effectief jouw website is in het omzetten van bezoekers naar klanten? Dan is conversietracking essentieel. Hiermee meet je belangrijke acties zoals het inplannen van een gratis matchcall, het downloaden van jouw freebie of een aankoop op jouw website.

Actiepunt:
👉 Meet acties op jouw website, zoals het aanvragen van een match / explore call of het kopen van jouw dienst of product door middel van conversietracking:

  1. Google Analytics koppelen (zie uitleg hierboven).
  2. Bekijk de gebeurtenissen in jouw account: Ga naar Beheer → Gebeurtenissen en check of jouw gewenste actie wordt gemeten, zoals ‘form_submission’ (voor het invullen van formulieren) of ‘purchase’ (bij een aankoop op jouw website).
  3. Markeer deze actie als conversie: Zet het schuifje aan bij Markeren als conversie en je ziet de resultaten terug in je rapporten!

Zet jouw website in op de juiste manier!

Door regelmatig de statistieken van jouw website te analyseren, krijg je een holistisch beeld van hoe je website écht presteert. Door hier maandelijks tijd voor vrij te maken, ontdek je kansen om content te creëren die perfect aansluit bij de behoeften van je bezoekers, verbeterpunten voor bestaande pagina’s en manieren om je conversies te verhogen.

Zo laat je jouw website vóór jou werken!

Hi, ik ben Sharon

Jouw go-to expert voor een visueel aantrekkelijk & converterende website, organische online marketing en impactvolle groei. Als webdesigner, online marketeer en mediapsycholoog help ik holistische ondernemers zoals jij hun visie om te zetten in een krachtige online aanwezigheid.

Zodat jij kunt doen waar je echt goed in bent: ondernemen vanuit je hart.

Let’s make magic happen! ✨

Laatste blogs

Let's flourish online!

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en bouw aan jouw stralende online succes.

Scroll naar boven