Kennismaken? Plan een gratis discovery call in!

Blog

5x Strategische website doelen voor jouw online succes in 2025

Doelen stellen voor jouw website

Januari, hét magische moment waarop we zowel onze persoonlijke dromen als bedrijfsambities in kaart brengen. We stellen financiële doelen, brainstormen over een nieuwe strategie om die leuke, nieuwe klanten aan te trekken en stippelen een weg uit naar dat nieuwe product of aanbod. Het is de tijd van het jaar waarin we onszelf uitdagen om het nog iets beter aan te pakken dan vorig jaar en waar elke opening voelt als een toffe kans.

Misschien heb je al wel nagedacht over een gloednieuwe marketingstrategie voor Threads of zie je juist kansen op TikTok of Pinterest. Maar vaak zie ik in zo’n strategie voor het nieuwe jaar dat er één essentieel ding wordt vergeten: doelen voor jouw eigen platform, oftewel jouw website.

Waarom het stellen van doelen voor jouw website zo ontzettend belangrijk is?

Het is de plek waar potentiële klanten kunnen voelen of jouw aanbod of product met hen resoneert, het is het medium waarop jouw brand building tot in de details tot leven komt en waarop conversie plaats vindt. Kortom; jouw website is jouw meest krachtige eigen online marketingtool. Laten we samen dieper duiken in de belangrijkste doelen voor jouw website in 2025.

But, before we dive in..

Creëer eerst een overzicht van de belangrijkste statistieken van afgelopen jaar. Hoeveel bezoekers zijn er op jouw website terecht gekomen, hoeveel aankopen zijn er gedaan of hoeveel matchcalls zijn er aangevraagd en hoeveel mensen zijn er direct weer afgehaakt na hun eerste bezoek? Kun je een trend ontdekken of is er een bepaalde periode in een piek? Het doel van dit overzicht is om een holistisch beeld te schetsen van jouw website, wat dient als basis voor het stellen van nieuwe doelen en het verbeteren van je strategie voor het komende jaar.

In dit artikel leg ik uit hoe je eenvoudig een overzicht creëert en wat de belangrijkste statistieken zijn die je wilt meten.

Website statistieken bijhouden

5 strategische website doelen  om online te groeien in 2025:

01. Meer bezoekers aantrekken

Het aantrekken van meer bezoekers naar je website is belangrijk voor groei in jouw bedrijf. Je vergroot jouw bekendheid, komt in aanraking met meer van die leuke, potentiële klanten en de kans dat je jouw financiële doelen gaat halen neemt ook toe! Je hebt net in kaart gebracht hoeveel bezoekers er vorig jaar op jouw website terecht zijn gekomen, dit is een goede nulmeeting om een doel voor komend jaar te stellen. Wil je bijvoorbeeld 10% meer bezoekers dan vorig jaar of streef je naar een magisch getal als 10.000 bezoekers? Als je eenmaal bepaalt hebt wat jouw doel is, kun je kijken naar de strategie ofwel hoe trek ik meer bezoekers aan?

Er zijn verschillende manieren om meer bezoekers op jouw website te krijgen, zoals:

Ik raad je aan om in het begin te kiezen voor één strategie en vooral eentje die je écht leuk vindt. Wanneer je enthousiast bent en consistent kunt opdagen, kun je veel makkelijker je doel(en) bereiken. Zodra je er klaar voor bent, kun je altijd extra strategieën toevoegen om je aanpak verder te versterken.

02. Van bezoeker naar klant: conversie-optimalisatie

Natuurlijk is het leuk en nuttig dat er meer bezoekers op jouw website terecht komen, maar jij bent hier ook met een missie: anderen helpen! Daarom is het ook van belang om te kijken hoe een bezoeker daadwerkelijk een klant wordt. Wanneer een bezoeker een aankoop doet op jouw website, vindt er conversie plaats. Het verbeteren van conversie betekent dus het vergroten van de aankopen van jouw diensten en/of producten. Een belangrijk website doel in 2025 is dan ook: conversie-optimalisatie.

Wat zorgt ervoor dat de conversie op jouw website toeneemt?

Onder andere kun je kijken of jouw website gebruiksvriendelijk en duidelijk is. Zijn de call-to-actions (buttons) helder voor jouw ideale klant of is het juist ingewikkeld om iets bij jou te kopen? Duik eens in de reis die jouw potentiële klant aflegt; van bezoeker tot klant. Is deze reis logisch of zijn er onnodige obstakels op jouw website? Door dit in kaart te brengen, kun je stap voor stap het proces van bezoek tot aankoop verbeteren.

Vind je het fijn als ik even met je meekijk? Plan hier een gratis online call in waarin ik met me kijk hoe jij jouw online conversie kan verhogen!

03. WordPress updates consistent uitvoeren

Misschien is het wel een doorn in je oog, die rode rode cijfertjes aan de linkerkant van jouw WordPress dashboard, maar vind je het ook te ingewikkeld om die tech updates elke keer uit te voeren. Dat begrijp ik. Tóch is het enorm belangrijk om die updates consistent uit te (laten) voeren. Een van de belangrijkste reden is beveiliging, door het updaten van WordPress website, plugins en thema’s houd je je website zo veilig mogelijk. Wanneer je dit steeds uitstelt, loopt jouw website een groter risico op een beveiligingslek, een virus of zelfs een hack. Dat is niet alleen vervelend voor jou, maar ook voor jou klanten, vooral als er persoonsgegevens worden gelekt. Daarnaast geeft Google de voorkeur aan website die up-to-date zijn, dus dit taakje uitvoeren kan ook bijdragen aan een hogere score in Google.

Of je het nu zelf doet, of je onderhoud uitbesteedt, maak in 2025 een prioriteit van het updaten van jouw website! Heb je geen zin in stress? Gebruik mijn WordPress Onderhoud step-by-step guide en update je website supersimpel en stressvrij!

Een handleiding hoe je je WordPress up-to-date houd in 2025

04. Creëer een ijzersterke branding

Gebruik jij jouw website als een krachtige online marketingtool of is onderdeel van wat losse flodders in jouw bedrijf en sluit het totaal niet aan bij wie jij bent? Knik je zachtjes bij de laatste optie? Dan is het dit jaar tijd voor een ijzersterke branding! Brand building gaat verder dan alleen het aantrekken van bezoekers en het creëren van eenmalige conversies; het draait om het creëren van een blijvende indruk en het opbouwen van een ijzersterke relatie met jouw (potentiële) klant.

Hoe bouw je een sterke online branding?

Zorg ervoor dat je website een krachtige, duidelijke brand identity weerspiegelt die bij jouw past. Eén die jouw visie en kernwaarden exact vertaald. Wees consistent in kleuren, fonts (lettertype), beeldmateriaal en de algemene visuele stijl. Daarnaast kun je door middel van storytelling oprechte connectie’s opbouwen. Vertel jouw verhaal, waarom jij doet wat je doet en hoe jij de levens van jouw klanten positief hebt beïnvloed. Combineer deze twee elementen waardoor jouw website resoneert met precies de juiste bezoekers en klanten!

05. What I track, increases

Eén van mijn favoriete mantra’s is: ‘What I track, increases’. Misschien heb je niets met cijfers en vind je het belangrijker om jouw business te runnen op basis van gevoel. Ik geloof sterk in de kracht van een combinatie van deze twee. Je mag vertrouwen op jouw intuïtie wanneer er een idee opkomt voor dat nieuwe toffe aanbod, maar om te checken of het daadwerkelijk ‘werkt’ is het ook belangrijk om de cijfers in te duiken.

Houd daarom je website statistieken in 2025 bij, zodat je jouw website kunt inzetten als die krachtige online marketing tool. Gebruik de verkregen inzichten om je strategieën aan te passen. Richt je op wat goed werkt en probeer de dingen aan te pakken en te optimaliseren die wat minder goed werken. Op deze manier leer jij jouw ideale klant nóg beter kennen en kun je ze nog beter helpen!

Ik ben benieuwd met welke van deze website doelen jij aan de slag gaat in 2025. Heb je vragen of kan ik je ergens mee helpen? Stuur me gerust een berichtje, ik denk graag met je mee. Let’s build, create, and automate to flourish online!

Hi, ik ben Sharon

Jouw go-to expert voor een visueel aantrekkelijk & converterende website, organische online marketing en impactvolle groei. Als webdesigner, online marketeer en mediapsycholoog help ik holistische ondernemers zoals jij hun visie om te zetten in een krachtige online aanwezigheid.

Zodat jij kunt doen waar je echt goed in bent: ondernemen vanuit je hart.

Let’s make magic happen! ✨

Laatste blogs

Let's flourish online!

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en bouw aan jouw stralende online succes.

Scroll naar boven