Link in bio opties
Ben je op zoek naar een goede tool voor jouw link in bio pagina voor op Instagram, TikTok of andere social media kanalen? Misschien heb je al wel (gratis) externe opties voorbij zien komen, zoals LinkTree, Milkshake of Later. Maar wist je dat er een beter alternatief is voor het maken van een link in bio pagina?
Wat is een link in bio pagina?
Op een link in bio page kun je meerdere links in een overzicht delen, via één link. Dit is heel handig, gezien je bijvoorbeeld op Instagram maar één linkje kunt delen. Op deze manier kunnen jouw volgers toch toegang krijgen tot alle belangrijke linkjes op jouw website, Spotify, Soundcloud of Calendly.
Voor- en nadelen van externe tools
Het alternatief?
Hoe maak je een eigen link in bio pagina in WordPress?
Binnen jouw WordPress website kun je een landingspagina aanmaken. Op een landingspagina worden alle afleidingen, zoals een menubalk en footer, geminimaliseerd waardoor de volledige focus ligt op het overzicht van de linkjes die jij wil delen. Voor de gebruiksvriendelijkheid van deze landingspagina is het handig om een lay-out aan te houden die jouw bezoekers associeren met een link in bio pagina, dat ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:
Waar je op mag letten:
- Foto: gebruik hetzelfde beeldmateriaal als op jouw social media kanaal. Dit zorgt bij de bezoeker voor herkenning en vetrouwen dat zij op de juiste pagina terecht zijn gekomen.
- Instagram handle: vermeld jouw Instagram handle (@…) Je kunt je Instagram handle door laten linken naar jouw Instagram account, zodat je ook een outbound link hebt (een link naar een externe pagina, goed voor jouw SEO). Bijvoorbeeld: ik voeg een URL toe achter @atshar.nl, die doorlinkt naar mijn Instagrampagina.
- Optioneel: vermeld kort wat je doet met jouw bedrijf.
- Buttons: maak buttons aan die linken naar relevante pagina’s binnen jouw website. Je kunt ook linken naar pagina’s buiten jouw website, zoals een podcast episode op Spotify of een geluidsopname op Soundcloud. Ook hier geldt dat linken naar externe platformen goed is voor de SEO score!
- Call to action: zorg ervoor dat de call to action op de button duidelijk is, zodat jouw bezoeker weet welke actie h/zij onderneemt wanneer er op de button wordt geklikt!
- Social iconen: voeg onderaan iconen toe die leiden naar andere manieren om contact met jou op te nemen. Bijvoorbeeld: e-mailadres, telefoonnummer, Spotify kanaal, Facebook, Pinterest, WhatsApp etc.
- Homepage: vergeet niet een linkje toe te voegen naar de homepage! Ik zie vaak dat deze optie vergeten wordt en dat er enkel verwezen wordt naar een aanbod. Soms willen bezoekers gewoon eerst even rondkijken op jouw website om een eerste indruk te krijgen!
Hopelijk kun je aan de hand van dit artikel een eigen link in bio pagina creëren. Een goed ontworpen linkpagina draagt bij aan een vertrouwde look and feel en een verbeterde SEO van je website. Mocht je nog vragen of hulp nodig hebben bij het implementeren van jouw link in bio, stuur mij dan gerust een berichtje.